Heeft uw kind last van boosheid, faalangst, onrust, slapeloosheid of zit het niet lekker in zijn of haar vel? Ervaart uw kind problemen na echtscheiding, verlies of pestgedrag? Heeft uw kind in het dagelijks leveren last van zijn of haar dyslexie, ADHD, …? Of wilt u de positieve relatie tussen u en uw kind herstellen?

Speltherapie wordt ingezet in de volgende situaties waar jonge kinderen (4-12 jaar) mee worstelen:

  • traumatische ervaringen, zoals het verlies van belangrijke personen, kindermishandeling en veranderingen in de thuissituatie of gezinssamenstelling;
  • emotionele problemen, zoals problemen met het uiten van gevoelens, een gebrek aan zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en hechtingsproblemen;
  • sociale problemen, waaronder moeilijkheden in de omgang met leeftijdgenoten of volwassenen.

Spel wordt gezien als hét communicatiemiddel van kinderen. Volgens Jamin (2009 in Groothoff, Jamin & De Beer-Hoefnagels, 2009) beeldt een kind in spel uit wat hij heeft beleefd en hoe hij dit ervaren heeft. Spel bevindt zich op de grens tussen verbeelding en werkelijkheid en biedt de mogelijkheid tot zelfontwikkeling en tot expressie van wat een kind nog niet verbaal kan uiten. Het geeft kinderen de mogelijkheid spanning te ontladen en gevoelens te uiten. Daardoor kunnen zij hun ervaringen verwerken en experimenteren met allerlei vormen van nieuw gedrag. In spel kan een kind ook (gezins)interacties uitbeelden. Daarnaast biedt spel kinderen de mogelijkheid om de wereld om hen heen te leren kennen en daarmee ook zichzelf te ontdekken. Spel stimuleert de lichamelijke ontwikkeling, doordat het kind in beweging is. Het is een natuurlijke manier om kennis op te doen, waarmee het de intellectuele ontwikkeling bevordert.


Spel geeft ook de mogelijkheid om rekening te leren houden met anderen en met regels. Dat maakt spel belangrijk voor de sociale ontwikkeling. Bovendien zorgt het ervoor dat kinderen verschillende ervaringen opdoen, doordat zij situaties naspelen en opnieuw beleven. Spel is dan ook een middel voor het kind om zijn gevoel beter te leren herkennen en situaties beter te begrijpen, wat zorgt voor een stimulans in de emotionele ontwikkeling (Hellendoorn, 2005).

bron: NJI